Svensk neurodiversitetsforskning internationellt ledande.

Aspergerrelaterade ämnen.

Svensk neurodiversitetsforskning internationellt ledande.

Inläggav Inaktiv forummedlem » 11 12 08, 13:06

Pier Jaarsmas och Stellan Welins recenta artikel om neurodiversitet är nu huvudkällan, eller i alla fall en av huvudkällorna, till artikeln om neurodiversitet på engelska Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Neurodiversity.
Censur.
Användarvisningsbild
Inaktiv forummedlem

Re: Svensk neurodiversitetsforskning internationellt ledande

Inläggav Anders Pemer » 11 12 19, 12:04

Dessutom verkar ju vårt svenska OA fr om APD i år ha tagit täten i form av officiellt firande/uppmärksammande av dagen. På Aspies for freedoms sidor fanns ingen information alls om t ex något tema för årets dag, något som däremot redigerades in på den engelskspråkiga wikipedia-sidan om APD ett par dagar innan, av en oinloggad användare. Så frågan är hur pass officiella några tidigare teman varit... AFF verkar inte särskilt formellt konsoliderat heller som mer än ett mycket lösligt informellt nätverk. Vi kan vara bland det mest formellt uppbyggda för neurodiversitet i hela världen...?
Användarvisningsbild
Anders Pemer
Admin

Inläggav Inaktiv forummedlem » 11 12 19, 15:49

Intressant! Pemer, ditt inlägg, (som i och för sig är off-topic i förhållande till trådtiteln och trådstarten), illustrerar något väsentligt som vi bör vara medvetna om när vi talar om neurodiversitet: att neurodiversitet är två olika saker, för det första en "aktivistterm" som vissa inom spektrumet använder som ett nyckelord och som en identitetsmarkör, för det andra en vetenskaplig term.
Censur.
Användarvisningsbild
Inaktiv forummedlem

Inläggav Anders Pemer » 11 12 28, 17:33

Sant!
Användarvisningsbild
Anders Pemer
Admin

Inläggav rdos » 13 03 09, 19:38

Japp, deras artikel är verkligen intressant. Trodde inte ens att den fanns förrän jag råkade snubbla över den efter senaste peer-review av min egen Aspie Quiz artikel.

Fast det finns förstås en del brister i resonemanget de för, speciellt hur de vill begränsa målgruppen för neurodiversitet, vilket både är verklighetsfrämmande och dessutom inte stöds av min egen forskning som inte kan hitta något som helst samband mellan AS och neurodiversitet specifikt. Då AS är en resonemangsdiagnos, hopknåpad utan att ha verfierat om dragen ö.h.t. har något samband, så är ju dessutom sannolikheten mycket liten att den vetenskapliga termen neurodiversitet skulle sammanfalla med AS.
rdos

Inläggav Inaktiv forummedlem » 13 03 11, 2:02

rdos skrev:[...] vilket både är verklighetsfrämmande och dessutom inte stöds av min egen forskning [...]

"Min egen forskning"? Hur menar du då?
Censur.
Användarvisningsbild
Inaktiv forummedlem

Inläggav rdos » 13 03 13, 18:12

Inaktiv forummedlem skrev:
rdos skrev:[...] vilket både är verklighetsfrämmande och dessutom inte stöds av min egen forskning [...]

"Min egen forskning"? Hur menar du då?

Säger inte mer än att den är på peer-review, och att hans studie då dök upp som lämplig referens.
rdos

Inläggav rdos » 13 06 30, 19:33

Inte längre på peer-review, utan godkänd för publicering. Vad jag vet den första empiriska studien av neurodiversitet som inte bygger på sociologi.
rdos

Återvänd till Om Asperger