Pusselbiten?

Aspergerrelaterade ämnen.

Pusselbiten?

Inläggav Medri » 12 06 15, 21:36

Jag älskar pusselbitar! Tycker de är vackra och har alltid gjort samt älskar att lägga pussel och lösa pussel av olika slag. Pusselbiten känns passande för autism och AS som symbol, men jag vet inte riktigt varför. Är det någon som faktiskt vet varför autism och AS i princip alltid har en pusselbit som symbol? Jag tycker det är en toppen symbol för det, men varför?
Användarvisningsbild
Medri

Re: Pusselbiten?

Inläggav KrigarSjäl » 12 06 22, 7:59

Ingen aning, men jag gillar't inte.
Jag gillar inte att NTs skapar en symbol ÅT oss och jag gillar inte att det är en färgglad pusselbit som bara leder tankarna till dagcenter & Samhalls logga.
KrigarSjäl

Inläggav Anders Pemer » 12 06 23, 16:13

"I'm not a puzzle..."
Användarvisningsbild
Anders Pemer
Admin

Inläggav Medri » 12 06 23, 21:26

Hm... Undrar om någon vet...
Användarvisningsbild
Medri

Inläggav Yv Stheno Ericsson » 12 07 11, 12:37

Jag skall försöka ta reda på det.

Men min tanke är att vår pusselbit inte passar in..typ
Yv Stheno Ericsson

Inläggav Johannes Sandquist » 12 08 26, 20:12

Yv Stheno Ericsson skrev:Jag skall försöka ta reda på det.

Men min tanke är att vår pusselbit inte passar in..typ

Intressant tanke :)
Ordförande i Organiserade Aspergare
Johannes Sandquist
Admin

Inläggav KrigarSjäl » 12 09 17, 6:11

Exakt här förklaras pusselbitens uppkomst och bakomliggande tanke.
http://www.pinningdownautism.com/autism.html, en sida där man väljer att citera personer som uttrycker sig så här om autism:
“It is as though 1 in 150 of our children are being kidnapped”
- Bradley Whitford of The West Wing

Om pusselbiten:

The Significance of the Puzzle Piece Image

The puzzle piece logo was first created in 1963 by the National Autistic Society. They explain “that the symbol of the Society should be the puzzle as this did not look like any other commercial or charitable one as far as they could discover. The puzzle piece is so effective because it tells us something about autism: our children are handicapped by a puzzling condition; this isolates them from normal human contact and therefore they do not 'fit in'.”

Since then, the interlocking, mutli-colored puzzle piece has become the international symbol of autism. Its significance has become multi-faceted. For some it represents the mystery and complexity of the disorder, for others it represents the mechanical nature of an autistics persons thought process. The bright colors are said to represent hope.

Om autism:

What is Autism?
Autism is a developmental disability that affects, in different forms and to varying degrees, a person's ability to communicate and socially interact with others. Those afflicted range from individuals who are simply disassociated with their environment and those around them, to people with little to no spoken language and severe developmental delays, to people who will remain dependant upon round the clock care to for their entire lives.

Most autistic children have the same emotions as other children. They have the same need for love and comfort, and desire to play and have fun. Just like you and I, they wish to be treated with respect and consideration.

Today, 1 in 150 individuals is diagnosed with autism, making it more common than pediatric cancer, diabetes, and AIDS combined. It occurs in all racial, ethnic, and social groups and is four times more likely to strike boys than girls.

Autism’s most defining trait is that it is characterized by extraordinary variability. Like snowflakes, no two autistic people are alike.

Jag vet inte exakt vilka som förestår sidan men jag gillar inte tonen, upplägget eller någonting alls med sidan ifråga.
Bilder på brottare och sedan uttrycket pinning down autism.
Nu är det så att autism och asperger alltid funnits och alltid kommer finnas och att förhålla sig till oss som 'den där hemska sjukdomen' och jämföra autismstatistiken med statistik för barncancer, diabetes och AIDS gör i vart fall inte mig särskilt imponerad.

Sidan hänvisar till Autismspeaks.
Tycker också att sidan ger en känsla av framgångsteologi, blind optimism och sånt, ni vet vad jag menar, amerikanskt hålla-handen-trams.
"Inte två snöflingor är likadana..." ..."Färgerna i pusselbiten symboliserar hopp..."
-amerikanskt sötsliskigt jävla Oprah Winfrey-frimicklargospelmumbojumbo.

Den där pusselbiten kan de alltså högaktningsfullt köra upp i stolgången.
KrigarSjäl

Inläggav isa » 14 04 10, 18:40

jag gillar inte den där pusselbiten, eftersom jag får känslan av att det är en pusselbit i huvudet som saknas på oss.
Alltså , typ förnedrande uttryck som : "inte alla hästar hemma" eller "inte alla bestick i lådan", eller "hissen går inte ända upp" - ja ni vet vad jag menar. För övrigt så tycker jag vi aspergare är ärligare och smartare + mera speciella på ett positivt sätt - än den så kallade vanliga "normala" allmänheten som jag tycker är tråkiga.

Nu kom jag lite ur ämnet här men, Vem har förresten bestämt vad som är normalt?
Användarvisningsbild
isa

Inläggav Korkida » 15 01 27, 21:49

Tråkigt att så många talar negativt om Pusselbiten.
Jag är förälder till en idag vuxen kille som har två olika diagnoser inom Autismspekrat.
Pusselbiten är inte symbolen för att någon är ''dum i huvudet''... utan tvärtom!
Man kan också säga att pusselbiten representerar en del av ett större pussel; autismspektrumet som är ett stort och komplext pussel där ingen bit trots likheterna är den andra lik och där ingen bit klarar sig på egen hand utan behöver många andra bitar omkring sig.
Ett pussel där vi fortfarande saknar många bitar och som ingen kan lösa på egen hand.
Det behövs mer Kunskap, mer forskning och mer information om autism och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar: NPF - ingen ska känna sig ''utanför''.
Och det är sant att Ni Aspergare är något alldeles unikt - och det borde ni vara stolta över. Många arbetsgivare vill bara anställa Aspergare'' just därför att Ni är fokuserade på det arbete ni utför. Så stor eloge till Er.
Jag grundade ''vår'' Pusselbit och vill ni kika in är ni välkomna och se hur vi ser på Pusselbiten. :P
http://www.facebook.com/pusselbiten
Vi har både denna kampanjsidan och även en grupp med många trevliga vänner.
Välkomna!
Korkida

Inläggav KrigarSjäl » 15 08 25, 15:58

-Nej tack till neurotypisk välgörenhet och klappar på huvudet.

-Nej tack till handikappbranschens omsorger.

Skulle önska att detta var ett unisont svar från organiserade aspergare.

Hur jag ser på Er förening och de alster ni presenterar?
Gullerier som luktar Handikappbransch lång väg.
Formspråk, logotyper och färgval luktar Samhall och Habilitering...alltså någonting totalt osjälvständigt och totalt osexigt.

Stolthet är någonting som bara kan komma inifrån och hur mycket välvilja du än hyser gentemot oss ska du veta att vägen till helvetet ofta nog är stenlagd med goda föresatser.
Stolthet utan självständighet existerar inte.
En stolt människa hatar patronisering.
KrigarSjäl

Inläggav Kristina » 15 10 07, 17:42

Jag tror ni har ett gott syfte och jag tycker om utseende och budskap på era pusselbitar. Med det sagt pusselbiten är symbolen för en stor organisation i USA, Autism Speaks, som jag personligen är mycket kritisk till och som ni kanske inte vill förknippas med?

Det som är problematiskt med Autism Speaks bl.a.:
* De har en länklista på sin hemsida som inkluderar Judge Rodenburg Center. Här tillämpas metoder som klassas som tortyr i alla andra sammanhang och är därför förbjudna i fängelser och överallt annars.
* De har inga inom spektrat anställda eller i ledningen.
* Många autister känner sig kränkta av deras uttalanden.
* De spenderar mycket mer på att försöka få fram ett "botemedel" enligt vad de själva säger, än att hjälpa autister och deras familjer.
Kristina

Återvänd till Om Asperger