Ny aspie här :)

Aspergerrelaterade ämnen.

Ny aspie här :)

Inläggav TheAnders » 16 06 10, 0:57

Hej Folkens!

Jag heter då Anders, är 28 år och ny här:) Vad har ni andra för erfarenheter av Aspergers syndrom?

Med vänlig hälsning. Anders the new guy
TheAnders

Re: Ny aspie här :)

Inläggav keca » 16 06 11, 19:10

Hej på dig Anders!
Jag är också ny här. :)
Senast redigerad av keca 16 09 12, 11:03, redigerad totalt 1 gång.
keca

Inläggav TheAnders » 16 06 11, 20:34

Hej Kerstin! Som jag skrev, vad har ni andra för erfarenhet/er av Aspergers Syndrom?
TheAnders

Inläggav Lilla Gumman » 16 07 03, 22:59

Jag har svårt att komma igång med saker, svårt att komma i säng, svårt att fullfölja det jag påbörjat.
Bild
Love means never having to say you're sorry.
Bild
Användarvisningsbild
Lilla Gumman

Inläggav TheAnders » 16 07 04, 0:17

Känner igen mig i allafall till stor del tror jag.. Är den enda i min släckt som har asperger, va jag vet.. Är inte så kul. Är det lika för dig/er?
TheAnders

Inläggav keca » 16 07 09, 22:57

Jag har också svårt med att få nåt gjort, men eftersom jag inte haft diagnosen så länge, så har jag inte riktigt klart för mig vad aspergerdiagnosen innebär. Livet känns dock besvärligt i allmänhet. Jag blir ofta missförstådd och jag missförstår andra. Konflikter som uppstår blir jättejobbiga. Mitt liv känns ensamt samtidigt som jag gillar att vara ensam och ostörd. Samarbete blir ofta konfliktfyllt för jag vill ha saker och ting gjort på mitt sätt. Andra människors ointresse och brist på engagemang av det som jag är intresserad av, gör mig ledsen och besviken. Jag gillar inte att folk säger en sak och gör en annan. Lögner, orättvisor, slarv och felaktigheter mm ogillar jag skarpt. Jag utreder, jämför, tänker, besvarar mm för mycket enligt andra. Jag är också väldigt lättstressad. Blir jag överbelastad av någon anledning, så blir jag "utslagen". Mitt hem är en stor röra samtidigt som jag vill ha och försöker göra det pedantiskt. Det här är inte allt, men en del av det som jag tror är kopplat till diagnosen.
keca

Inläggav TheAnders » 16 07 12, 21:47

Hej igen Kerstin!

Känner igen mig i det du skriver.. Jag läser en bok som heter Förlåtelse, hjärtats väg till läkedom. Har kämpat med förlåtelse, är inte som att trycka på en knapp om man säger så för mig, kan va känslig och ha svårt och glömma "skit" som har varit. Hur har du det med det?

Anders
TheAnders

Inläggav keca » 16 07 17, 23:36

Hej Anders! :)

Förlåtelse, en fin tanke! Jag har inte tänkt så mycket på förlåtelse, men jag kanske borde. Om någon sårar mig, så har denne förmodligen sårat mig för evigt. I viss mån kan jag tvinga mig att bita ihop och försöka glömma, men minnet finns där och såret rivs väldigt lätt upp. Oftast, kanske alltid, hamnar elaka/sårande personer på min onda lista och jag släpper i princip inte in dem i mitt liv igen. Jag undviker dem maximalt. Det känns konstigt att jag gör så här, eftersom jag upplever mig själv väldigt tolerant inför människors olikheter och jag anser mig förstå, att vi alla har formats av våra samlade livserfarenheter. Jag tror det hänger ihop med att jag förväntar mig, att människor ska göra som de säger och att de ska vara ärliga, snälla, rättvisa och justa, vilket många tyvärr inte är. Om någon gör mig illa, så hamnar jag dessutom i en besvärlig konfliktsituation.

Så hur förlåter man någon som inte ens ber om ursäkt? Är förlåtelse det samma som att försätta det som hänt i glömska? Förlåtelse känns ibland förvillande lika med ett uttalande om att det var okej att göra det onda. Att förlåta ett uppenbart misstag, oförstånd eller en olyckshändelse känns rimligt, men en ren elakhet är nog svårförlåten.
Senast redigerad av keca 16 09 12, 22:22, redigerad totalt 1 gång.
keca

Inläggav TheAnders » 16 08 02, 18:38

Hej igen!

Vad har ni för intressen? Jag har ju själv känt mig rätt ensam om mina också.. Udda tv-serier, filmer, musik..

Anders
TheAnders

Inläggav keca » 16 08 23, 20:53

Hej!

Intressen... nepp inga, vardagen kväver och kräver allt. Skulle vara roligt att ha något jag brann för, men jag har fått hjälp att bli intressedöd (ironisk). Trädgårdspyssel kanske...

Men, varför är så få aktiva i det här forumet?
keca

Inläggav TheAnders » 16 08 23, 21:55

Okej.. Ja de kan man undra! Facebook äter väl upp den här sidan! Har du Facebook?
TheAnders

Inläggav Alien » 16 09 04, 12:28

Hej,

Det är tyvärr lite dålig aktivitet här. Skulle kunna skrivas mycket mer, både om Aspergerfrågor och annat. Vet inte var folk hänger i stället. Facebook är lite svårt tycker jag, det verkar vara så mycket som händer. Det finns säkert grupper för aspergare på Facebook också.

Min intressen är inte udda i sig: Läsa böcker, hänga med politiskt, TV-serier etc. Det är snarare så att folk inte blir så fanatiskt intresserade som jag. Man ska vara lagom och mer socialt intresserad.

Förlåtelse, ja det skulle egentligen kräva en egen tråd.
Användarvisningsbild
Alien

Inläggav keca » 16 09 09, 19:28

Hej!

Jo, jag har fb.

Det som skrivs här kan alla som vill läsa och jag skulle hellre diskutera i en tråd som är tillgänglig endast för medlemmar.

:)
keca

Inläggav TheAnders » 16 09 11, 18:26

Går det inte att göra så bara medlemmar ser den här tråden då?
TheAnders

Inläggav keca » 16 09 12, 0:04

:)

Vet inte om det går... Enklast är nog att påbörja en ny tråd i en medlemsavdelning.
keca

Återvänd till Om Asperger