Misstänker att min dotter har autism, vad göra?

Aspergerrelaterade ämnen.

Misstänker att min dotter har autism, vad göra?

Inläggav typisk autism » 15 06 23, 17:20

Hej!
Jag är en vuxen person som fick min diagnos för ett par år sen. Jag befinner mig inom autismspektrumet.

Jag har ett barn som är 10 år och jag tycker mig se att hon får mer och mer problem med kamrater. Hon hamnar ständigt i bråk och barn undviker henne för att hon vill styra och ställa allt.

Hon har alltid hamnat i konflikt med andra barn. Hon tycker att dom är dumma fastän dom kanske inte alltid är så dumma. Ofta är det hon som startar bråken men jag tror inte att hon är medveten om det.

Hon har en bästis men henne vågar hon inte hälsa på om inte hennes bror sitter bredvid. Dom kan ha oändliga bråk om detta om han inte orkar följa med till hennes kompis.

Vad det gäller skola och så så går det okej för henne där. Det brukar uppstå mindre konflikter med kamrater, men själva skolarbetet klarar hon av bra.

Har ni några tankar på vad jag som förälder kan göra? Jag vill inte att det ska bli värre. Än så länge har det fungerat ganska okej, men det är nu som jag märker att det alltid blir bråk med andra barn och jag tror att hon känner sig ensam ofta. PS. vet ni några fler forum för oss inom autismspektrumet? DS.
typisk autism

Re: Misstänker att min dotter har autism, vad göra?

Inläggav Charlotte Larsson » 15 06 29, 1:14

Ja, det finns fler forum än detta. Exempelvis www.aspergerforum.se.
Bild
Love means never having to say you're sorry.
Bild
Användarvisningsbild
Charlotte Larsson

Re: Misstänker att min dotter har autism, vad göra?

Inläggav Kristina » 15 09 29, 9:37

Hej!

Jag är mamma till en son på snart tre som håller på att utredas för NPF. Har begärt en utredning av mig själv också. Jag har alltså inte varit med om det du beskriver. Jag ville ändå ge dit några tips och uppslag att börja med vad jag läst och själv funderat på. :)

Kanske kan du prova med ritprat och gå igenom de händelser som varit? Om du ser konflikten kan du hjälpa till att förklara hur andra tänker och känner. När hon leker med sin kompis, kan du eller någon annan vara med ibland för att avlasta hennes bror? Din dotter verkar frustrerad. Vad har hon för stöd och hjälp i skolan?
Bra att du är engagerad och vill hitta fler vägar och lösningar!
Kristina

Återvänd till Om Asperger