Ännu ett aspiebarn som tvingades gå i särskola

Aspergerrelaterade ämnen.

Ännu ett aspiebarn som tvingades gå i särskola

Inläggav Alien » 15 01 02, 4:50

When will they ever learn? Att göra en ordentlig utredning med diagnos innan de placerar ett barn i särskolan alltså.

UNT skrev:Hela sin grundskoletid gick Frida Olsson i särskola utan en ordentlig utredning. Nu kräver hon Uppsala kommun på skadestånd.

– Min enda chans att få ett jobb är att få en riktig utbildning. Och det kostar pengar. Jag vill ha tillbaka något av det som kommunen har berövat mig. Och med tanke på den smärta de har dragit mig igenom känns det som att jag har rätt till ett skadestånd.

Det var på förskolan som personalen ansåg att något inte stämde med Frida. En psykologisk utredning gjordes, vilket utmynnade i en rekommendation om att hon skulle gå i särskola. Men någon riktig diagnos på en utvecklingsstörning fick hon inte. Föräldrarna ifrågasatte inte rekommendationen utan skrev på en ansökan om att Frida skulle gå i särskola. Men Frida själv kände tidigt att särskolan inte var rätt för henne.

– Jag kände att jag inte hörde dit när jag växte ifrån de andra barnen. Det var som en obehaglig känsla att det inte var här jag skulle vara, säger Frida Olsson.

Hon blev socialt isolerad och hade svårt att knyta kontakter både i särskoleklassen och bland de övriga eleverna på skolan, eftersom hon befann sig mitt emellan de två världarna.
http://www.unt.se/uppland/uppsala/place ... 21126.aspx

När hon var elva år frågade hon personalen varför hon gick där och fick inget riktigt svar. Men personalen hade själv sagt till att en riktigt utredning behövdes men fick tydligen inget gehör.

När Frida var 15 år mådde hon så dåligt att hon på nytt fick kontakt med psykolog. Då gjordes en psykologisk utredning där man konstaterade att hon var normalbegåvad, men att hon diagnostiserades med asperbergers [sic!] syndrom. Hon skrevs då ut från särskolan. Då var det dock bara några månader kvar på vårterminen i nian.

Sorgligt att föräldrar har en sådan respekt för vad "experter" säger. Men de hade också märkt att Frida inte var som alla andra och köpte förklaringen att hon passade bäst på särskolan.

I det berömda fallet med tvillingbröderna Rasmus och Robin som tvingades gå fem år i särskola trots att de var normalbegåvade fick de 300.000 kr var. Frida har gått nio är i särskola, så hon vill ha 500.000 kr. Det framgår inte vad hon gjorde efter att hon slutat grundskolan. Om hon gick vanliga gymnasiet, men till det saknar hon ju kunskaper. Så jag misstänker att hon inte har någon utbildning alls som kan leda till arbete.

Skolinspektionen har riktat kritik mot Uppsala kommun. Den skriver att "den samlade utrdningen av Fridas klgålng har varit undermålig.

Vet inte om skadestånd är rätta vägen. Men kommunen borde vara skyldig att se till att Frida nu får den utbildning hon behöver utan extra kostnader. Hon har ju förlorat de bästa och mest mottagliga åren av sitt liv.
Användarvisningsbild
Alien

Återvänd till Om Asperger