Igång igen...

Icke aspergerrelaterade ämnen.

Igång igen...

Inläggav KrigarSjäl » 10 05 14, 21:07

Jag antar att ni läst tidningarna. Löpet avhandlar ett trippelmord i Härnösand, och det talas hejvilt om Asperger som en av orsakerna. Är det bara jag som är så in i bomben trött på den här högaffelsjournalistiken? Snart bränner de oss på bål i preventivsyfte känns det som.
KrigarSjäl

Re: Igång igen...

Inläggav Anders F » 10 05 14, 22:07

Att massmedia bara orkar... De borde lägga sin energi på vettigare saker. Vi har ett tufft jobb framför oss att ändra dessa attityder inom media.
Anders F
Admin

Inläggav Linnea Sandquist » 10 05 15, 0:54

Det var enligt vad jag läst advokaten som svamlade om Aspergers syndrom som exempel på "allvarlig psykisk störning" som trippelmördaren skulle utredas för på rättspsyk. Konstigt att advokaten inte har koll på att Aspergers syndrom inte räknas som "allvarlig psykisk störning" inom rättspsykiatrin.

Om det nu är någon tidning (som KrigarSjäl har läst i men inte jag - det är i så fall en bra förklaring till att vi tycks ha olika uppfattningar om vad som står) som har påstått att trippelmordet kanske beror på att gärningsmannen har Aspergers syndrom så är det naturligtvis extremt dålig journalistik, men om det bara är advokatens svammel och en kort kommentar i stil med "Aspergers syndrom är en diagnos inom psykiatrin som är besläktad med autism" så är det advokaten som har dummat sig och inte journalisterna.
Före detta sekreterare inom OA:s riksstyrelse, sedermera befordrad till den mycket tacksammare uppgiften som hemmafru.
Linnea Sandquist

Inläggav KrigarSjäl » 10 05 15, 5:31

Jag tycker vi borde skicka ut en kommuniké om detta. Vad säger ni andra? En artikel på Newsmill?

Föreslår att vi går igenom texten gemensamt innan vi skickar ut den. Vi har gjort så förut och det har funkat.
KrigarSjäl

Inläggav rdos » 10 05 15, 10:40

Ni förenklar. Aspergare är inte ölpimplande änglar. De kan bli farliga när de blir dåligt behandlade. Att det är så borde vara mer angeläget att gå ut med än någon advokats svammel.
rdos

Inläggav Linnea Sandquist » 10 05 15, 11:09

Krigis, exakt vad är det du har läst som du vill att vi skall protestera mot? Är det någonting som är mer kompromenterande än det svammel som jag har läst, och var står det i så fall?
Före detta sekreterare inom OA:s riksstyrelse, sedermera befordrad till den mycket tacksammare uppgiften som hemmafru.
Linnea Sandquist

Inläggav Inaktiv forummedlem » 10 05 15, 12:00

Det finns en tråd i på Aspergerforum (öppen för forummedlemmar):
http://www.aspergerforum.se/trippelmord ... 15595.html

Jag tycker det är naturligt att pressen rapporterar vad försvarsadvokaten och andra kontrahenter säger (oavsett hur lämpliga dessa uttalanden är). Det är rimligt att vi har synpunkter på onyanserade forumleringar i pressen, och på att försvarsadvokaten förknippar Aspergers med "allvarlig psykisk störning" (men pressen kan inte lastas för vad försvarsadvokaten säger).
Censur.
Användarvisningsbild
Inaktiv forummedlem

Inläggav Anders Pemer » 10 05 15, 18:02

Något ganska öppet tillgängligt skulle vi nog kanske se till att ha på hemsidan.

Rubrik "Allt du trodde du visste om Asperger, men som är käpprätt fel!" och en samling med de vanligaste myterna och hur det ligger till med dem i själva verket.

Kanske t o m en ny förstasida där det alltid slumpas fram någon av myterna, början på dess vederläggande och en länk till den sidan.

Och så gå ut med en Newsmill-artikel om detta, med samma myter och vederlägganden av dem.
Användarvisningsbild
Anders Pemer
Admin

Inläggav KrigarSjäl » 10 05 15, 19:32

rdos skrev:Ni förenklar. Aspergare är inte ölpimplande änglar. De kan bli farliga när de blir dåligt behandlade. Att det är så borde vara mer angeläget att gå ut med än någon advokats svammel.

Alla kan bli farliga vid extrema, pressande situationer - det har inget med Asperger att göra.
KrigarSjäl

Inläggav Linnea Sandquist » 10 05 15, 21:37

Pemer skrev:Kanske t o m en ny förstasida där det alltid slumpas fram någon av myterna, början på dess vederläggande och en länk till den sidan.

Jag tycker inte att vi skall ha en ny förstasida. Jag tycker att den relativt korta och raka text vi har på förstasidan är bra.
Linnea Sandquist

Inläggav rdos » 10 05 16, 21:15

KrigarSjäl skrev:
rdos skrev:Ni förenklar. Aspergare är inte ölpimplande änglar. De kan bli farliga när de blir dåligt behandlade. Att det är så borde vara mer angeläget att gå ut med än någon advokats svammel.

Alla kan bli farliga vid extrema, pressande situationer - det har inget med Asperger att göra.

Det stämmer naturligtvis inte. Det som är intressant är att aspergare som grupp har mycket högre risk att bli dåligt behandlade, och har då rimligen högre risk för att begå vansinnesdåd. Det är simpel logik.
rdos

Återvänd till Annat