KBT behandling med visualisering

Aspergerrelaterade ämnen.

KBT behandling med visualisering

Inläggav milve » 14 05 25, 14:53

Vad sägs om det här? KBT behandling med visualisering för klienter med diagnos inom autismspektra med emotionell problematik.

Doktorand: Elizabeth Ekman

http://www.kau.se/psykologi/forskning/k ... lisering-f
milve

Re: KBT behandling med visualisering

Inläggav Charlotte Larsson » 14 06 02, 9:28

milve skrev:Vad sägs om det här? KBT behandling med visualisering för klienter med diagnos inom autismspektra med emotionell problematik.

Doktorand: Elizabeth Ekman

http://www.kau.se/psykologi/forskning/k ... lisering-f

Helt klart intressant. Lite för långt att åka för mig, annars hade jag kanske provat. Men iden gillar jag, absoslut. Svårt att säga om det är seriöst eller ej innan någon med AS har testat och utvärderat det.

Lilla Gumman
Bild
Love means never having to say you're sorry.
Bild
Användarvisningsbild
Charlotte Larsson

Inläggav milve » 14 06 16, 8:41

Det är väl bara att vänta och se hur det går ...

Doktorandprojektets syfte är att kombinera visualisering i samband med en KBT behandling. Detta innebär en förbättrad möjlighet för patienter inom autismaspektra att förstå kommunikationen och själv lättare kommunicera, i det psykoterapeutiska samtalet. Detta minskar missförstånden och underlättar att själv framföra tankar och känslor i olika situationer som är besvärliga. En förbättrad kommunikation innebär att det blir lättare att använda sig av de psykoterapeutiska verktygen som finns tillgängliga och att genomföra behandlingen. Det blir lättare för patienten att komma ihåg samtalet och behandlingsinterventionen samt att fullfölja sin hemuppgift i enlighet med behandlingsupplägget. http://www.kau.se/psykologi/forskning/k ... lisering-f
milve

Inläggav Inaktiv forummedlem » 14 06 21, 11:43

[...] Doktorandprojektets syfte är att kombinera visualisering i samband med en KBT behandling. Detta innebär en förbättrad möjlighet för patienter inom autismaspektra [sic] att förstå kommunikationen och själv lättare kommunicera, i det psykoterapeutiska samtalet. [...]

Jag får intrycket att avhandlingsprojektets utgångspunkter är något stereotypa. Det verkar som om Elizabeth Ekman förutsätter att "patienter inom autismspektra" har problem med sin verbala kommunikation, och att de förstår saker bättre om de får ett visuellt stöd. Men det är inte alla autister som förstår saker bättre med ett visuellt stöd — själv skulle jag sannolikt bara bli irriterad om min terapeut kom dragande med sådant.

Det bör tilläggas att presentationens svenska är direkt undermålig. På ett universitet vill man helst inte se pregymnasial syntaxgröt som exempelvis följande, och än mindre om skribenten är doktorand.
Då patienten har svårigheter att förstå den sociala kommunikationen och svårigheter att förmedla egna problem av bland annat emotionell karaktär, svårt att ställa egna frågor om sådant de ej förstår och att förklara sig, gör att det blir svårt för terapeuten att arbeta med vedertagna interventioner och verbal kommunikation.

Avslutningsvis vore det bra om Karlstads universitet kunde bestämma sig för vad doktoranden heter. Hon heter Elizabeth Ekman enligt projektpresentationen och enligt denna sida, men hon heter Elisabeth Ekman enligt personalförteckningen.
Censur.
Användarvisningsbild
Inaktiv forummedlem

Inläggav milve » 14 06 22, 23:39

Men det är inte alla autister som förstår saker bättre med ett visuellt stöd — själv skulle jag sannolikt bara bli irriterad om min terapeut kom dragande med sådant.

KBT arbetar man med tankar, känslor och situationer, intressant att du skulle känna dig irriterad. Varför då??
milve

Inläggav mitzerl » 14 06 28, 14:28

Inaktiv forummedlem skrev:Jag får intrycket att avhandlingsprojektets utgångspunkter är något stereotypa. Det verkar som om Elizabeth Ekman förutsätter att "patienter inom autismspektra" har problem med sin verbala kommunikation, och att de förstår saker bättre om de får ett visuellt stöd. Men det är inte alla autister som förstår saker bättre med ett visuellt stöd — själv skulle jag sannolikt bara bli irriterad om min terapeut kom dragande med sådant.

Jag håller helt med Inaktiv forummedlem här. Varför tror alla att alla inom autismspektrat fungerar på exakt samma sätt? Att alla aspergare är varandra lika och har exakt samma problem och svårigheter och behöver exakt samma typ av hjälp? Eller att det inte ens är någon skillnad mellan grav autism och högfungerande autism. Detta stör mig något enormt. Denna forskare verkar ha missat något grundläggande om autismspektrumtillstånd om hon verkligen tror det.

Jag skulle definitivt ha känt mig både förödmjukad, förbannad och närmast omyndigförklarad om någon skulle försöka komma med visuellt stöd till mig. Jag har aldrig haft problem med det verbala eller att förmedla och uttrycka mig (förutom lite på senare tid, fast det beror på nylig epilepsisjukdom och inte autismspektrum, och jag behöver fortfarande inget visuellt stöd för det)
Arkivansvarig för OA-riks
mitzerl

Inläggav milve » 14 06 28, 15:13

Härligt med känslor!! Jag trodde att det som driver diversitetstanken var mer öppna för olikheter, men tydligen inte.
Men vad är det som säger att ni som "inte" vill ha det visuella och känner er kränkta ska få lov att styra hur det ser ut i vården i detta avlånga land? När vi som vill ha det visuella inte kan få det för att ni tror att ni ha mandat på vad en med ASD behöver. Det är väl också att generalisera det hela. Har ni svårt att se det från ett annat håll än ert eget, det kallas mentalisering, men det tillhör ju ASD. :)

Dagens boktips!

CBT for children and adolescents with high-functioning autism spectrum disorders: av Angela Scarpa (Bok) 2013, Engelska https://biblioteket.stockholm.se/titel/297557
milve

Inläggav mitzerl » 14 06 28, 16:04

milve skrev:Härligt med känslor!! Jag trodde att det som driver diversitetstanken var mer öppna för olikheter, men tydligen inte.
Men vad är det som säger att ni som "inte" vill ha det visuella och känner er kränkta ska få lov att styra hur det ser ut i vården i detta avlånga land? När vi som vill ha det visuella inte kan få det för att ni tror att ni ha mandat på vad en med ASD behöver. Det är väl också att generalisera det hela. Har ni svårt att se det från ett annat håll än ert eget, det kallas mentalisering, men det tillhör ju ASD. :)

Dagens boktips!

CBT for children and adolescents with high-functioning autism spectrum disorders: av Angela Scarpa (Bok) 2013, Engelska https://biblioteket.stockholm.se/titel/297557

Nu har det nog blivit något missförstånd här. Jag anser mig inte ha mandat att avgöra vad personer med autismspektrumtillstånd behöver, men när jag läser länken ovan i tråden får jag den uppfattningen att doktoranden i fråga på något sätt anser sig ha det och det var det jag reagerade mot. Generaliseringar om att alla inom spektrumet har samma problem och behöver samma typ av hjälp. Det funkar ju inte så. Alla är vi olika.

Om du behöver visualisering så bör du ju naturligtvis få det, men alla behöver inte det. Och då blir det kränkande om någon forskare kommer och säger att man per automatik behöver en viss typ av hjälp pga en diagnos. Forskaren verkar ha missat att det är ett ganska brett spektrum och att ingen i spektrumet är den andra lik eller har samma typ av problem. Hjälpen till personer med autismspektrumtillstånd skall vara individbaserad, anser jag.
mitzerl

Inläggav mitzerl » 14 06 28, 19:09

Sorry för lite offtopic, men jag har själv fått hjälp från Karlstads universitet med floating som det också forskas kring där av bl a denna professor:
http://www.kau.se/psykologi/forskning/k ... -kjellgren
Var med i en miniforskningsundersökning som det står om här, artikeln handlar alltså om mig:
http://www.casesjournal.com/content/pdf ... 006979.pdf

På dessa sidor om floatingbehandling på Karlstads universitet så förekommer i alla fall inga svepande generaliseringar som hos autismspektrumdoktoranden.
mitzerl

Inläggav milve » 14 06 28, 20:45

Så skoj med offtopic, då kan vi ju funder vidare på KBT och visuellt eller floatingbehandling för de med ASD?

Svenny Kopps resultat: 100 flickor med ASD som upplever att:

Varför måste jag vara så rädd för så mycket?
Varför är det så svårt att förstå vad människor menar?
Varför kan inte allt vara som det brukar?
Varför måste jag borsta tänderna när det gör ont?
Varför måste jag gå till skolan när jag känner att det inte är en plats för mig?
Varför kan jag inte få vara för mig själv?
Vad innebär det att ha autismspektrumstörning?
Nedsatt förmåga att förstå meningen med utbyte av andra människor
En medfödd nedsättning av den ”sociala instinkten”
Man har ingen drive för social interaktion
Förstår inte meningen med ett samtal
Svårigheter att lära sig rörelser/sekvenser
Problem med snabbhet i kognitiva processer

Psykisk ohälsa hos flickor med fokus på ADHD och autism, med Svenny Kopp, 20 september 2012, Del 1-3 (Källa: https://www.youtube.com/watch?v=9Vufo7n ... UQjb9QaeUu)
milve

Inläggav milve » 14 07 09, 14:03

Jag läste det här för länge sedan och jag trodde att det fanns inom ASD "vården", men inte då och inte nu, tyvärr.

Den kompletta guiden till Aspergers syndrom av Tony Attwood (2007)

"KBT består av komponenter eller stadier. Det första stadiet utgörs av en bedömning av arten och graden av affektiv störning med hjälp av självskattningsskalor och klinisk intervju. Nästa stadium är undervisning som syftar till att öka personens kunskaper om emotioner. Med hjälp av diskussioner och övningar utforskas sambandet mellan tanke, emotioner och beteende och man kartlägger hur personen föreställer sig känslor och uppfattar olika situationer. Ju mer en människa förstår om emotioner, desto mer kan han eller hon uttrycka och styra dem på ett lämpligt sätt. Det tredje stadiet i KBT är kognitiv omstrukturering i syfte att korrigerafelaktiga föreställningar för att personen ska kunna hantera emotioner på ett konstruktivt sätt. Det sista stadiet består av en rad olika aktiviteter som ger träning i att använda nya kognitiva förmågor för att hantera emotioner i verkliga situationer" (Attwood sid. 177.).
milve

Inläggav milve » 14 07 17, 2:52

mitzerl, du skriver, Varför tror alla att alla inom autismspektrat fungerar på exakt samma sätt? Att alla aspergare är varandra lika och har exakt samma problem och svårigheter och behöver exakt samma typ av hjälp? Eller att det inte ens är någon skillnad mellan grav autism och högfungerande autism. Detta stör mig något enormt. Denna forskare verkar ha missat något grundläggande om autismspektrumtillstånd om hon verkligen tror det.

Om du skriver till Ekman och berättar det för henne, så tar hon säkert till sig det, eller ger dig en förklaring till varför hon uttrycker sig som hon gör i texten. Jag har mejlat till henne och ställt frågor om själva metoden. Jag känner att det är KBT terapi och då visuellt som skulle vara bra för mig, esteten i mig säger det. Jag är högfungerande med ASD och har inte LSS, DV, boendestöd eller handläggare varken på kommunen, socialen eller på AF. :)
milve

Inläggav Inaktiv forummedlem » 14 07 24, 18:44

milve skrev:[...]

Om du skriver till Ekman och berättar det för henne, så tar hon säkert till sig det, eller ger dig en förklaring till varför hon uttrycker sig som hon gör i texten. [...]

Hur vet du det?
Censur.
Användarvisningsbild
Inaktiv forummedlem

Inläggav milve » 14 07 24, 20:31

Allvetare :)
milve

Återvänd till Om Asperger