milve skrev:Vad sägs om det här? KBT behandling med visualisering för klienter med diagnos inom autismspektra med emotionell problematik.
Doktorand: Elizabeth Ekman
http://www.kau.se/psykologi/forskning/k ... lisering-f
[...] Doktorandprojektets syfte är att kombinera visualisering i samband med en KBT behandling. Detta innebär en förbättrad möjlighet för patienter inom autismaspektra [sic] att förstå kommunikationen och själv lättare kommunicera, i det psykoterapeutiska samtalet. [...]
Då patienten har svårigheter att förstå den sociala kommunikationen och svårigheter att förmedla egna problem av bland annat emotionell karaktär, svårt att ställa egna frågor om sådant de ej förstår och att förklara sig, gör att det blir svårt för terapeuten att arbeta med vedertagna interventioner och verbal kommunikation.
Men det är inte alla autister som förstår saker bättre med ett visuellt stöd — själv skulle jag sannolikt bara bli irriterad om min terapeut kom dragande med sådant.
Inaktiv forummedlem skrev:Jag får intrycket att avhandlingsprojektets utgångspunkter är något stereotypa. Det verkar som om Elizabeth Ekman förutsätter att "patienter inom autismspektra" har problem med sin verbala kommunikation, och att de förstår saker bättre om de får ett visuellt stöd. Men det är inte alla autister som förstår saker bättre med ett visuellt stöd — själv skulle jag sannolikt bara bli irriterad om min terapeut kom dragande med sådant.
milve skrev:Härligt med känslor!! Jag trodde att det som driver diversitetstanken var mer öppna för olikheter, men tydligen inte.
Men vad är det som säger att ni som "inte" vill ha det visuella och känner er kränkta ska få lov att styra hur det ser ut i vården i detta avlånga land? När vi som vill ha det visuella inte kan få det för att ni tror att ni ha mandat på vad en med ASD behöver. Det är väl också att generalisera det hela. Har ni svårt att se det från ett annat håll än ert eget, det kallas mentalisering, men det tillhör ju ASD.![]()
Dagens boktips!
CBT for children and adolescents with high-functioning autism spectrum disorders: av Angela Scarpa (Bok) 2013, Engelska https://biblioteket.stockholm.se/titel/297557
milve skrev:[...]
Om du skriver till Ekman och berättar det för henne, så tar hon säkert till sig det, eller ger dig en förklaring till varför hon uttrycker sig som hon gör i texten. [...]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster