Kat-kitt

Aspergerrelaterade ämnen.

Kat-kitt

Inläggav milve » 10 09 29, 9:49

Hej!
Jag går på en kurs där det ingår att göra en studie om något som man själv finner intressant och jag finner Katt-kitt intressant. I min studie skall de ingå intervjuer med några som har erfarenhet av och om Katt-kitt har hjälpt dom/inte hjäpt på något sätt och då på vilket sätt. Om erfarenhet och upplevelser att använda materialet. Ålder 18 år och uppåt. Jag ska förbereda frågorna och till dess undrar jag om det finns någon att intevjua. Det går bra att sända pm eller svara i tråden.
MVH
Senast redigerad av milve 10 10 18, 23:38, redigerad totalt 2 gånger.
milve

Re: Kat-kitt

Inläggav Linnea Sandquist » 10 09 30, 18:40

Jag har sett någonting som kanske var ett Katt-kitt, men jag minns inte så noga för det gjorde inget så starkt intryck på mig.

Har du provat att fråga på Aspieforum?
Före detta sekreterare inom OA:s riksstyrelse, sedermera befordrad till den mycket tacksammare uppgiften som hemmafru.
Linnea Sandquist

Inläggav milve » 10 09 30, 20:23

Jag har lagt in samma fråga där och en info från Youtube.
MVH
milve

Inläggav milve » 10 10 11, 9:53

I den här videon presenterar Tony Attwood kat-kitt materialet.

http://www.youtube.com/watch?v=CkCM5_pLr4s
milve

Inläggav milve » 10 11 19, 13:45

Det blev inte så många svar som jag hade hoppats på. Så hur kommer det sig då att Katt-kittet är så osynligt i Sverige? Och hur kommer det sig att så få vuxna med As vet om att det finns och får lov att använda det? Jag lägger in en länk: http://www.cat-kit.com/

Tänk om det är så enkelt att det saknas fantasi hos de ”professionella” i Sverige?

Om autism skall förstås inifrån, som jag nyligen läste i en bok, då är Katt-kittet väldigt bra. Eftersom det materialet hjälpte mig att förmedla hur jag faktiskt känner. Det har inte jag lyckats med tidigare. De ”professionella” läser Tony Attwoods böcker men hur många tillämpar det han förmedlar?
milve

Inläggav mitzerl » 10 11 19, 23:20

Lotta Abrahamsson kan nog det där, minns att jag hört henne prata om kat-kittet på en föreläsning en gång. Googla på hennes namn och ta kontakt, vet jag.
Arkivansvarig för OA-riks
mitzerl

Inläggav Anders Pemer » 10 11 22, 23:43

Hon hade velat komma på fredag men fick tyvärr inte ihop det. Annars hade ni träffats då.
Användarvisningsbild
Anders Pemer
Admin

Inläggav milve » 12 05 10, 10:30

Nu har mitt lilla KAT kit projekt utmynnat i ett större projekt som växer till ett öppet nätverk och jag letar fortfarande efter människor som har erfarenhet av att använda KAT kit materialet eller som har åsikter om materialet oavsett om dom har använt det eller har egna erfarenheter. Och jag söker människor som vill prova materialet. Och jag letar efter människor som har tillgång till den blå pärmen. Hör av er!
milve

Inläggav milve » 14 05 15, 9:50

2010 09 29, 9:49, startade jag den här tråden och idag är det år 2014 04 15. Det har hänt mycket för min egen del, men vad har hänt med KAT kit materialet. Jag har träffat på ett flertalet oanvända KAT kit pärmar, senast i förra veckan hittade jag två stycken.
milve

Inläggav milve » 14 06 06, 22:45

Jag letar fortfarande efter människor som har erfarenhet av att använda KAT kit materialet eller som har åsikter om materialet, oavsett om dom har använt det eller inte. Och jag söker människor som vill prova materialet. Och jag letar efter människor som har tillgång till den blå pärmen. Hör av er!
milve

Inläggav Tor_och_i2p » 14 06 13, 9:39

milve skrev:Jag letar fortfarande efter människor som har erfarenhet av att använda KAT kit materialet eller som har åsikter om materialet, oavsett om dom har använt det eller inte. Och jag söker människor som vill prova materialet. Och jag letar efter människor som har tillgång till den blå pärmen. Hör av er!

Glad över att du visade mig och lade ner tid. Jag gillade det, tror det visuella kan hjälpa för att förstå känslor. Fast det kan vara lite dyrt på 4k. Frågade Attwood varför det är så dyrt men fick inget svar. Frågade också i samma mejl om det finns någon online version som går att köpa(lättare att få tag på) men inget svar där heller tyvärr. Man kan undra hur de tänkt sig att så många som möjligt ska få tag i materialet eller vill de inte det?
Tor_och_i2p

Inläggav milve » 14 06 13, 15:44

Då är vi två som gillar KAT kit, trevligt. Det är nog som så att man får ställa frågan om det finns en KAT kit pärm där man är och tala om att man vill använda pärmen. Och samtidigt kan det vara intressant att se hur de presenterar materialet. Det lär finnas 2000 sålda pärmar, men var är dom?

Det finns en app. Kanske du kan undersöka om den fungerar. Attwood undrade vad jag tyckte om den, men jag lyckades inte ladda ner den, min telefon är för gammal.

"How2Cope is an application that offers personalised coping strategies for carers and individuals with Asperger’s, Autism and other disorders."

http://opapps.weebly.com/applications.html
milve

Inläggav Tor_och_i2p » 14 06 13, 17:01

Appen finns på Apples itunes. Tyvärr har jag varken itunes eller en iphone att installera appen på. Undrar om de kanske har någon HTML5 app av något slag..
Tor_och_i2p

Inläggav milve » 14 06 19, 19:10

Det är som så att OA har en egen KAT kit pärm, men om någon använder den det vet jag inte.
milve

Återvänd till Om Asperger