Kan ni berätta för mig?

Icke aspergerrelaterade ämnen.

Kan ni berätta för mig?

Inläggav Delyn » 10 12 02, 21:24

Min femåriga dotter har fått diagnosen klassisk autism. Vi har just gått klart en "första steget"-utbildning för föräldrar, och i vår väntar visst en intensivutbildning.
Jag vill gärna hjälpa henne att förstå omgivningen så att hon kan fungera i den, men jag vill så gärna att hon skall få förbli den unika lilla person som hon är.
Har någon av er erfarenhet av sådana här utbildningar? Kan ni berätta om hur ni kände?
Delyn

Re: Kan ni berätta för mig?

Inläggav Linnea Sandquist » 10 12 03, 19:57

Jag har ingen erfarenhet av sådana utbildningar, men du är rätt ute helt oavsett utbildning när du vill förklara saker utan att försöka personlighetsförändra henne. Som det står i föräldrabalken: "Barn skall uppfostras med respekt för sin person och egenart."

Lycka till! :)
Före detta sekreterare inom OA:s riksstyrelse, sedermera befordrad till den mycket tacksammare uppgiften som hemmafru.
Linnea Sandquist

Inläggav Johannes Sandquist » 10 12 03, 22:26

Kan bara instämma med det Linnea skrivit och önska dig lycka till jag med.
Ordförande i Organiserade Aspergare
Johannes Sandquist
Admin

Inläggav Delyn » 10 12 04, 18:00

Tack för svar, även om ni inte kunde berätta om egna upplevelser.

Som förälder verkar vi förutsättas känna sorg inför att vårt barn får en diagnos. Personalen förbereder sig för att stötta oss i vår bedrövelse. Min känsla var snarast att "oj, så spännande att min dotter upplever världen annorlunda - vad kan hon lära MIG?", och den reaktionen verkar de inte ha så mycket beredskap för. Därför försöker jag verkligen tänka positivt kring den här intensivträningen, men kan inte helt släppa min stridsberedskap. Kanske har jag inte förstått vad de har sagt, men jag har ingen koll på vad det är meningen att vi skall intensivtränas i rent praktiskt.
Delyn

Inläggav Zombie » 10 12 05, 0:10

Instämmer i lyckönskningarna utan att heller kunna bidra med någon erfarenhet (är inte ens förälder).

Men din inställning verkar ju helt underbar mot allt man annars får höra. Varmt lycka till! Och håll oss gärna underrättade, om du vill och kan — kanske vi (iallafall jag) kan lära oss saker av dig...
Zombie

Inläggav Delyn » 10 12 05, 0:54

Tack för lyckönskningar!
Jag skriver mycket om mina tankar här:
http://cariad.blogg.se/

Men jag återkommer gärna för att läsa om vad ni har att berätta. Jag vill inte snöa in på föräldraforum - där blir det ofta mycket förtvivlan och det är för mycket negativa associationer som det är runt detta - jag vill veta hur individerna bakom diagnoserna tänker och känner!
Delyn

Inläggav mondo beyondo » 10 12 11, 16:20

Om du kan läsa och lyssna på autisten Caiseal Mór tror jag att du kommer att få ta del av mkt positiv info. Han är australiensare och skriver böcker, bygger instrument och gör egen musik, samt resen världen runt och föreläser. http://www.mahjee.com/ Me likey!
mondo beyondo

Återvänd till Annat