"Depression vanligt bland unga vuxna med Asperger"

Aspergerrelaterade ämnen.

"Depression vanligt bland unga vuxna med Asperger"

Inläggav Anders Pemer » 12 01 26, 13:21

Avhandlingen "Asperger syndrome and schizophrenia: psychiatric and social cognitive aspects" av doktorand Tove Lugnegård försvaras vid en disputation vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, fredagen 3 februari k.13.00.

Den visar på att nästan 70% av de unga vuxna med Aspergers syndrom som ingick i studien hade haft minst en tidigare depression, omkring en tredjedel av dem hade även ADHD, samt att personer med schizofreni och personer med Aspergers syndrom båda uppvisar autistiska drag, och att förmågan att tolka sociala samspel var lika nedsatt vid schizofreni som vid Aspergers syndrom.

http://events.maildirect.se/Show.aspx?A ... ce22c584c9
Användarvisningsbild
Anders Pemer
Admin

Re: "Depression vanligt bland unga vuxna med Asperger"

Inläggav Inaktiv forummedlem » 12 01 30, 18:45

Alltid intressant med ny svensk forskning om Aspergers!
Censur.
Användarvisningsbild
Inaktiv forummedlem

Inläggav KrigarSjäl » 12 03 11, 1:11

Gillar inte jämförelser med schizofreni som de facto är en helt annan sak.
KrigarSjäl

Inläggav Strössel » 12 06 25, 6:39

MIn hobbyanalys är att depressionen kommer av en svårhanterlig livssituation. Jag har själv seglat runt inom psykiatrin i många år innan jag fick diagnos. Jag betedde mig i viss mån som om jag var deprimerad men mycket talade också emot det. Jag fick aldrig konstaterat att jag rent medicinskt led av depression men behandlades med antidepressiva som inte hade någon som helst effekt på själva måendet. Det står att läsa i journalen.

Många med AS har svårt att hantera sin situation. Det kan vara diagnosen, boendet, skolan, arbetslöshet, ekonomin, eller orimliga krav. Det går inte att bota eller behandla. Man måste få hjälp att reda upp sitt liv. Jag fick aldrig den hjälpen. Det är ett mirakel att jag lever i dag.

Istället för att socialförvaltningen öser ut miljoner på behandlingshem borde de tänka om och börja lyssna på individen. Hade jag fått en efter mina behov rätt anpassad bostad (jag är extremt känslig för vissa ljud och klarar inte för mycket sinnesintryck) så hade de snabbt sparat in de pengarna som de istället fick lägga på vårdhemsvistelser. Min vinst hade varit ett värdigt istället för ovärdigt liv. Jag vill inte att någon annan ska behöva gå igenom det jag har fått utstå.

Nu är jag medelålders och min ekonomi är katastrofal då jag måste bo dyrt i hyrt hus för att stå ut. Alternativet vill jag inte ens tänka på. Jag har ingen hjälp eller insatser enligt LSS. Pensionen räcker inte långt. Jag har inte ens råd att betala hela min elräkning den här månaden eftersom vinterns värmekostnader släpat efter. Jag ska ta tag i det i dag och begära en avbetalning. Wish me luck! Men jag betalar för min frihet, för mitt liv.
Strössel

Inläggav milve » 14 06 29, 9:16

Görs de någon uppföljningsstudie av den här studien?
milve

Återvänd till Om Asperger