Dagens fackla: Tvångsvård av autister

Aspergerrelaterade ämnen.

Dagens fackla: Tvångsvård av autister

Inläggav Savanten Svante » 15 11 26, 16:40

Det ska bli tillåtet att tvångsvårda barn på grund av beteenden som beror på en funktionsnedsättning, föreslår utredningen ”Barns och ungas rätt vid tvångsvård. Förslag till ny LVU”.

Förslaget öppnar dörren för omfattande tvångsvård av barn med någon form av autism (som till exempel Aspergers syndrom), ADHD eller Tourettes syndrom. Dessa barn uppvisar ofta sådana beteenden som utredningen avser.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article21830902.ab
Cause im a punkrocker, yes i am...

Alternativ, för den som så önskar: http://www.aspieforum.se
Användarvisningsbild
Savanten Svante

Re: Dagens fackla: Tvångsvård av autister

Inläggav Anders Pemer » 15 11 26, 18:14

Först kom en prejudicerande dom i högsta instans att LVU-åtgärder inte får dömas ut på sådana grunder. Alltså som reaktion på beteenden som är ett drag av en funktionsnedsättning.

Någon bedömare menade att detta sköt hela LVU i sank.

Landets kommuner märkte och lärde sig ingenting, utan fortsätta döma ut LVU på samma sätt.

Det går några år... och i juni 2015 presenterar utredare Håkan Ceder sin LVU-utredning, där han på fullt allvar hävdar i direkt strid med vad lagkunniga redan slagit fast, att det nog är lämpligt att man ska kunna LVU:a barn ändå på de beteenden som är just direkta drag av deras diagnoser.

Vad är ens agendan med det? LVU-placeringar tenderar överlag att bli på struliga fosterinrättningar där det inte finns någon som helst sakkunskap om funktionsnedsättningar. Vad i det är det som är bättre än att föräldrar med barn som har utagerande beteenden som följd av NPF får stöd och hjälp att hantera situationen i stället???
Användarvisningsbild
Anders Pemer
Admin

Inläggav Kristina » 15 11 27, 14:39

Oerhört okunnigt förslag och farligt! :x

Visst finns det problem i familjer ibland men barn har rätt till sina föräldrar. Och det stöd de behöver!! Autister är mer än andra barn betjänta av trygghet och kontinuitet!

Med tanke på att skolor ofta anmäler föräldrar till soc när de klagar på brister eller när barnen inte klarar en bristfällig skolmiljö och stannar hemma är detta verkligen ett hot mot barnen! Tänk er bara: att som förälder tvingas skicka sitt barn till en skola som inte fungerar eftersom beteendet att vägra delta i undervisningen kan ses som ett "problembeteende".

Om detta går igenom så kan jag som förälder inte längre garantera mitt barn mot att hamna i en ickeanpassad skadlig miljö, jag har känt mig trygg på den punkten tidigare... :(
Ett hårt slag mot en av samhällets allra mest sårbara grupper
Kristina

Inläggav Alien » 16 03 11, 18:29

Är det någon som vet ur det har gått? Jag hittar inget efter november 2015 när jag googlar.

Det sista jag hittar är just debattartikeln i Aftonbladet av de både ordf för AAF resp Attention och NSPH:s yttrande 1 dec 2015.

Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa, NSPH, skrev ett remissyttrande:

Mycket av det som läggs fram i utredningen kring tvångsvård av unga och barn är bra och stöds av NSPH. Men förslagen kring hur man ska hjälpa barn med psykiatriska och sociala problem bryter mot centrala konventioner kring barns rättigheter.
---
Den allvarligaste kritiken riktar NSPH och Civil Rights Defenders mot förslaget till ändringarna av villkoren i paragraf 3 som rör barn som befinner sig i gränslandet mellan psykiatrisk och social problematik. Det råder en viss osäkerhet kring hur samhället ska hjälpa dessa barn, i synnerhet barn och ungdomar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
---
NSPH och Civil Rights Defenders anser att ändringen öppnar upp för att barn och unga med funktionsnedsättning kan tvångsomhändertas om de uppvisar ett socialt nedbrytande beteende som orsakats av en funktionsnedsättning. Det är olyckligt och strider mot FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. NSPH och Civil Rights Defenders är av åsikten att en så genomgripande förändring av paragraf 3 inte kan genomföras utan en noggrann konsekvensanalys om effekterna för målgruppen.
http://www.nsph.se/aktuellt/nyheter/201 ... -och-barn/
Användarvisningsbild
Alien

Inläggav Lärare » 16 03 30, 0:36

Hej.

Ny användare, första posten.

Såvitt jag kan se är betänkandet underlag för den kommande förändringen av LVU.
"Barns och ungas rätt vid tvångsvård" finns att läsa via riksdagens hemsida.

[http://data.riksdagen.se/fil/BDFAD18F-DAF7-4348-8908-E739CDA25054]

[http://data.riksdagen.se/fil/B03D5639-EE9C-4096-83CA-690D97C64CD7]

Cirka tolvhundra sidor text totalt. Om det inte är tillåtet att lägga länk-hänvisningar som ovan ber jag om ursäkt.

Synpunkter på innehållet bör e-postas till statsrådet Åsa Regnér som står som mottagare av utredningen och förslaget.

Hälsar en sömnlös lärare
Lärare

Återvänd till Om Asperger