"Autism - en sjukdom som kan läka"

Icke aspergerrelaterade ämnen.

Re: "Autism - en sjukdom som kan läka"

Inläggav Anders F » 10 09 29, 21:19

Helt otroligt att det finns mäniskor som går på sånt här. Men finns det pengar att tjäna så kan man tydligen hitta på vad som helst. Med jämna mellanrum kommer det nya vansinniga ideér.
Anders F
Admin

Inläggav Linnea Sandquist » 10 09 30, 18:27

Suck och stön.

Att bli flyttad till en ekologisk by för att ens föräldrar inte tycker om en som man är kan inte vara en trevlig orsak till att tvingas flytta under uppväxten.
Före detta sekreterare inom OA:s riksstyrelse, sedermera befordrad till den mycket tacksammare uppgiften som hemmafru.
Linnea Sandquist

Inläggav Delyn » 10 11 05, 21:47

Jag reagerade över titeln - en sjukdom? Som kan läka? Är något trasigt? Vem blir man sedan då, om man "läkt"?
Delyn

Inläggav Johannes Sandquist » 10 12 02, 19:43

Delyn skrev:Jag reagerade över titeln - en sjukdom? Som kan läka? Är något trasigt? Vem blir man sedan då, om man "läkt"?

Jag vill inte ta risken eftersom jag skulle kunna bli precis vad som helst, inklusive något sämre på flera sätt.
Ordförande i Organiserade Aspergare
Johannes Sandquist
Admin

Inläggav Delyn » 10 12 02, 21:19

Jag fick höra av en förälder till en pojke med autism och hyperaktivitet att omega3 (från apoteket) hade en positiv effekt på deras son på så sätt att hyperaktiviteten lade sig något. Det innebar att sonen var lugn nog att kunna kommunicera bättre med sina föräldrar, något som alla blev glada över. Det handlar inte om någon personlighetsdämpande medicin, snarare om ett tillskott som gör att hans personlighet - som är lika autistisk som utan omega3 - kommer fram bättre när han inte är stressad och springer runt.
Linnea - jag tror inte att så många flyttar till en ekologisk by för att man inte tycker om sitt barn som det är, utan för att man upplever att barnet inte mår bra och vill göra vad man kan för att ändra på just det.
Delyn

Inläggav Johannes Sandquist » 10 12 02, 21:36

Delyn skrev:Linnea - jag tror inte att så många flyttar till en ekologisk by för att man inte tycker om sitt barn som det är, utan för att man upplever att barnet inte mår bra och vill göra vad man kan för att ändra på just det.

Jag tror nog tyvärr att det varierar från fall till fall och så länge man talar om autism och liknande som "en sjukdom som kan läka" eller "botas" tror jag varken föräldrar eller andra fullt ut kan skilja på vad som är vad av de två sakerna.

Naturligtvis kan det finnas mediciner som lindrar eller rent av får bort specifika problem men inställnginen att autistiska drag är något som ska avlägsnas ("botas" eller "läka bort") är enligt min övertygelse farlig för oss som har sådana personligheter. Om det inte är det man menar utan bara att lindra specifika besvär tycker jag man bör skriva det och inte att "autismen skall läka" eller något annat missvisande.

Nu menar jag inte att anklaga föräldrar eller någon annan grupp som kollektiv för något, utan att kritisera framställningen av autistiska tillstånd som något sjukt som skall botas.
Ordförande i Organiserade Aspergare
Johannes Sandquist
Admin

Inläggav Delyn » 10 12 02, 22:00

Jag håller helt med dig, Johannes!
Många av min dotters autistiska drag är en väldigt vacker del av hennes personlighet. Det jag vill är att hon skall lära sig "vårt språk" också, så att hon kan kommunicera med oss när hon vill. Och att hon skall få verktyg att hantera de situationer som hon tycker är jobbiga.
Delyn

Inläggav Endarion » 11 07 18, 21:00

Vet inte om jag missade att läsa något i de länkar som fanns med överst, men att kalla autister för "indigobarn" eller något annat mer poetiskt eller spirituellt begrepp ser jag inte som negativt alls. Människor har ju olika spirituella övertygelser, och det vore en total katastrof om sådana inte tilläts.

Att människor sedan tar betalt för att upplysa eller utbilda, tja, det är väl en del av new age rörelsen som utvecklades under 70- och 80-talen, flertalet tidigare spirituella rörelser har varit fullkomligt gratis och likaså med rörelser som kommit senare också. Apropå att ta betalt, så kan inget av detta förstås jämföra sig med vad industrin och psykiatrin tar betalt för sin mer materialistiska infallsvinkel i sitt betraktande av individer med autism.

Ursäkta om jag går emot konsensus på forumet, men det ligger inte i min natur att bara säga och tycka som alla andra. Hoppas ni har överseende.
Endarion

Inläggav Inaktiv forummedlem » 11 07 21, 4:20

Endarion skrev:[...]

Ursäkta om jag går emot konsensus på forumet, men det ligger inte i min natur att bara säga och tycka som alla andra. Hoppas ni har överseende.

Det finns ingen anledning att be om ursäkt! Du ska så klart säga vad du tycker.
Censur.
Användarvisningsbild
Inaktiv forummedlem

Inläggav KrigarSjäl » 11 08 04, 4:12

Endarion skrev:Vet inte om jag missade att läsa något i de länkar som fanns med överst, men att kalla autister för "indigobarn" eller något annat mer poetiskt eller spirituellt begrepp ser jag inte som negativt alls. Människor har ju olika spirituella övertygelser, och det vore en total katastrof om sådana inte tilläts.

Att människor sedan tar betalt för att upplysa eller utbilda, tja, det är väl en del av new age rörelsen som utvecklades under 70- och 80-talen, flertalet tidigare spirituella rörelser har varit fullkomligt gratis och likaså med rörelser som kommit senare också. Apropå att ta betalt, så kan inget av detta förstås jämföra sig med vad industrin och psykiatrin tar betalt för sin mer materialistiska infallsvinkel i sitt betraktande av individer med autism.

Man kan naturligtvis ha överseende med att du går emot vad som är konsensus, men jag reserverar mig mot det du skriver. Att kalla aspergare/autister "indigobarn" tyder på att man köper konceptet "indigobarn" och hela den begreppsvärld som ligger bakom. Eftersom jag inte gör det kan jag omöjligt kalla mig själv eller andra "indigobarn". Eller hysa respekt för detta bisarra ordval.

New Age är kvacksalveri och lurendrejeri liksom alla andra former av pseudovetenskap och väckelserörelser såsom "positivt tänkande", coaching och annat som råkar ligga i tiden.
Vad de här grupperna och deras förespråkare gör är att profitera på människors okunskap och önsketänkande, vilket är direkt ohederligt och mer än lite omoraliskt.

Du kan lika gärna gå emot konsensus i frågan om Karlsson på takets kuckelimuckmedicin som ersättning för strålbehandling mot cancer vilket ger frågeställningen vilket värde och innehåll ditt emotkonsensusgående representerar.
KrigarSjäl

Återvänd till Annat