Att åka tåg när man har kognitiva svårigheter

Icke aspergerrelaterade ämnen.

Att åka tåg när man har kognitiva svårigheter

Inläggav Alien » 16 03 10, 16:11

Förr i tiden var det enkelt. Man gick till biljettexpeditionen på stationen och betalade med kontanter (senare också med kort). Man kunde ställa frågor till expeditören också. Dessutom fanns det tidtabeller i ställ. Och gott om bänkar att sitta på när man väntade på tåget. Det var ett fast pris också, inte som nu när priset varierar. Eftersom aldrig kan bestämma i god tid så får jag betala det dyraste priset.

Men nuförtiden ska man betala i en biljettautomat. Något som stressar mig otroligt. Då måste jag vara där minst en halvtimme i förväg så jag vet att jag hinner klara av maskinen. Något som kan vara svårt nog, eftersom det tar lång tid för mig att göra mig i ordning och jag inte är särskilt morgonpigg heller. Inte går det att göra det t ex dagen innan heller. En gång när jag försökte betala i en automat vid tågbyte så fick jag felmeddelande. Nu var det bråttom så jag fick kliva på tåget utan biljett; jag hade ju en mötestid att passa. När konduktören kom berättade jag om automaten som inte fungerade. Jag skulle ha tagit en annan automat som fanns på perrongen, inte den i stationshuset, sa han. Å, varför måste det finnas två olika sorters automater? Jag hade faktiskt tittat efter automater på perrongen först men såg inga och gick därför tillbaka in på stationen.

Man kan ju också köpa biljetter i Pressbyrån (som lägger på 12%).

Näst billigast är att köpa via nätet. Det försökte jag,men fick då bara felmeddelanden.

Till slut köpte jag av SJ via telefon. (De lägger då på 7% på priset.) Man kunde välja att få biljetten via sms el via mejl (så man kunde skriva ut på papper.) Jag valde mejlalternativet. Sms fick mig att se för mig hur jag förgäves försökte leta sms:et på mobilen (raderat av misstag) el en mobil som lagt av. 1200 kr i straffavgift! Gammaldags pappersbiljett känns säkrast.

Tycker jag hållit på i timmar med detta, med två samtal till SJ (och väntan i telefonkö), letande av tidtabeller och frustrerande försök att betala. Och då har jag själva resan kvar med trängsel, högljudda människor omkring, väntetider och problem att hitta rätt i en främmande stad.

Undrar om andra har samma problem el om jag bara är extra stresskänslig/virrig?
Användarvisningsbild
Alien

Återvänd till Annat