59 användare men nästan inga inlägg?

Icke aspergerrelaterade ämnen.

59 användare men nästan inga inlägg?

Inläggav nooby » 09 06 02, 11:46

Förvånad jag blir. 59 medlemmar men nästan inga inlägg?

Var håller alla hus i vanliga fall då på nätet.

Fick tips om den här föreningen på Riksförbundet Austism.

Jag vill hitta ett forum där massor är aktiva.

Hur skiljer sig den här från tex en som ajg fann nu idag.

psychforums dot com asperger-syndrome

där är lite mer fart.

Jag är så fruktansvärt ensam och behöver folk att utbyta tankar med dagligen.

Just nu är jag mest motiverad av att finna en självhjälpsterapi som funkar för oss som är dåliga på att vara systematiska och uthålliga.

Nooby
nooby

Inläggav Johannes Sandquist » 09 06 02, 14:35

Det mesta på detta forum skrivs i avdelningarna endast för medlemmar. Du får tillgång till dessa sedan du anmält dig som medlem.

Där deskuteras dock mestadels själva föreningsarbetet. Vill du annars bara ha ett diskussionsforum för aspergare rekomenderar jag www.aspergerforum.se.
Ordförande i Organiserade Aspergare
Johannes Sandquist
Admin

Inläggav Anders Pemer » 09 06 04, 0:30

Det var en ren miss av mig att det blev fel inställningar här i den öppna avdelningen. Det är aldrig vettigt att gäster på ett forum kan skriva inlägg som gäster och bara skriva ett namn som avsändare, och jag ska göra den ändringen och föreslår nooby att registrera sig som användaren nooby för kommande inlägg. Registrerade användare kan ha en länk i ett inlägg. Det är kombinationen att skriva som oinloggad gäst och ha en länk i inlägget som systemet absolut vägrar godkänna.

Följande är den senaste versionen jag fått sänt från forumets links rejector:

nooby skrev:Stort tack Johannes för länken. Jag läser en lång tråd där nu om OA.

http://www.aspergerforum.se/fragor-om-o ... ght=terapi

Frågor om OA (och andra org.)

Har bara hunnit till sida 6 av 19 sidor.

Alla ni som är aktiva där verkar mycket mer hårdhudade än vad jag är.

Jag klarar knappast av att behöva slåss med Rdos och andra med den envisheten.

Jag är diagnostiserad Aspergare och tror att OA behövs och jag borde vara medlem men hur vet jag att jag duger inför er. Ni verkar har otroligt höga krav på hur duktig man ska vara.

enligt stadgarna säger ni

OA anser även att Aspergers Syndrom och högfungerande autism inte nödvändigtvis enbart är funktionshinder utan tvärtom kan ha mycket positiva sidor vilka kan vara stora tillgångar både för den enskilde och för samhället. Detta är något vi vill föra in i diskussionen om vilken hjälp vi behöver.

Det är ju bra för dem som verkligen är så högfungerande som ni är men vi Aspergare då som faller mellan stolarna? Vi är inte så duktiga som ni men inte heller Autister som inte alls hänger med.

Vi är inte så där bra som ni skriver men inte heller som dem som är direkt lågpresterande. Var man nu ska sätta gränsen för medlemskap

Jag har svårt att bestämma mig om jag vågar söka medlemskap.

Jag får intrycket att vill ha nån slags elit av Aspisar i OA. Och att man måste se ner på neurotypiska. Att man måste tycka att Aspergare är så otroligt mycket bättre än NT och att bara vi Aspergare är nåt.

Självklart vill jag inte ha NT människor i OA men jag får intrycket att jag inte tillhör er elit av enormt högfungerande.

Så det skulle nästan behövas ett OA för oss mellanpresterande Aspisar.

Jag har för mycket ADHD för att vara så duktig som många elit Aspergare är.

Jag har ju papper på diagnosen så jag har formelt rätt att ansöka om medlemskap i OA. Jag är ju ingen NT och jag är inte så där lågpresterande som ni vill utesluta. Men jag ligger nog på gränsen pga av att min ADHD är rätt jobbig. Har svårt att koncentrera mig.

Hur som helst stöder jag att ni skapat OA. Men är skeptisk till att man skapar förväntningar att Aspergare är så väldigt duktiga alltid. Några av oss Aspiga men inte duktiga alls.

Alltså jag håller inte alls med Rdos om att NT ska vara med. Men jag gillar inte att vi skryter med hur bra vi är för alla kan inte leva upp till att vara några duktiga programmerare mm. liknande prestationer.

Kanske jag blir medlem kanske inte. Jag får fortsätta läsa i tråden och förstå vart åt det lutar.
Användarvisningsbild
Anders Pemer
Admin

Inläggav Anders Pemer » 09 06 04, 0:54

Det är oerhört tråkigt när det övertolkas in något slags elitsyn på "de mest högfungerande" här.

Tråden du följt på aspergerforum är väl en av många där vi diskuterat som idioter att få till ordalydelser att vi bara vill få undan all grogrund för legitim närvaro för någon NT ens som hjälpare till någon aspergare som behöver sådan hjälp. Inget annat.

På vår "Frågor och svar"-avdelning på hemsidan tycker jag Johannes redan uttryckt saken väldigt väl:

Det finns ett återkommande fokus på högfungerande individer i era stadgar, utan att närmare gå in på vad som menas med detta.

Då det finns så många sätt det görs på undrar jag hur just ni drar gränsen mellan LFA och HFA, samt varför ni ser ett behov av gränsdragning till att börja med.

Svar:
Vi har medvetet formulerat oss vagt angående vem som är högfungerande av den anledningen att så många som möjligt skall kunna känna sig träffade. Det är olyckligt om det uppfattats som exkluderande istället för inkluderande.

Att vi skriver att vi riktar oss till relativt högfungerande individer handlar om att vi vill kunna sköta det här utan inblandning av personer utan diagnoser.

Vi pratar om "högfungerande" som ett relativt begrepp som avser förmågan att agera självständigt tillsammans med andra autister istället för att endast låta anhöriga och personal fixa allting. Det är just det OA handlar om. Är man tillräckligt lågfungerande kan man ju inte det.

Om man är högfungerande eller lågfungerande enligt vårt sätt att använda begreppen känner man av själv utifrån om man klarar av att deltaga i vår verksamhet.

Har du förslag på ännu bättre sätt att understryka den biten, utan att du känner att det å andra sidan ger intrycket av att vi är ute efter att exkludera delar av Aspergerkollektivet?

Den här biten är naturligtvis oerhört viktig, för vi har aldrig drivits av någon önskan att stöta bort några aspergare.

Jag skulle föreslå att du går med som medlem, och får möjlighet att känna av stämningarna och tongångarna bland oss som redan är med här. Om du sedan definitivt tycker att det känns helt fel och du inte känner dig hemma är det bara att du utträder. Vi har absolut inga problem med det, vi vill ju få det här att fungera för så många som möjligt, om möjligt alla aspergare...

Vår målsättning är att alla aspergare ska känna sig varmt välkomna. Ingenting annat.

Att du hittar till vårt forum och skriver här är faktiskt redan det mer än vad många anmälda medlemmar ännu har gjort. Vi närmar oss 100-strecket i medlemsantal nu, och bara 59 anmälda på forumet. Så redan där får man väl säga att det känns mer än väl som att du "kvalar in"... ;)
Användarvisningsbild
Anders Pemer
Admin

Inläggav Johannes Sandquist » 09 06 04, 7:35

Jag tycker det är mycket tragiskt att vår strävan att uppmärksamma att AS i allmänhet har positiva sidor ska ses som elitskapande och kravställande gentemot aspergare då det istället handlar om att uppmuntra aspergare att finna sina styrkor, och samhället att ge oss chansen att få nytta av dem.

Det är den aspekten jag främst ansåg saknades i etblerade intresseföreningar som RFA och Attention där duktiga aspergare i den mån de överhuvudtaget omnämns framställs som osannolika undantag och ger en aspergare förväntningar på sig att vara en passiv mottagare av NTs hjälpinsatser.

Ingen ska behöva känna att man måste vara duktig hela tiden men lika lite ska någon förvägras chanser att vara så duktig som man kan, bara för att det finns en viss överentusiasm från vissa att hjälpa en med svårigheter man har, vilket jag anser blir fallet i organistioner som inte betonar styrkorna lika mycket som svagheterna som hör ihop med AS.

För övrigt är vi som är med i praktiken knappast någon elit överhuvudtaget, utan bara aspergare och andra relativt högfungerande autister som vill umgås och samarbeta med likasinnade utan inblandning av utomstående.

Det finns inga som helst krav på att enskilda medlemmar ska vara särskilt duktiga alls. Vi har exempelvis medlemmar som bor på gruppboenden och körs till och från träffar av personal eller anhöriga, många medlemmar har boendestöd och liknande åtgärder och det stora flertalet lever på sjuk- eller aktivitetsersättning.

Det enda man måste klara av för att få komma på alla träffar är att man inte behöver NT-sällskap på själva träffarna, och för att kunna bli medlem och medverka på nätet och på vissa träffar räcker det med att kunna föra sin egen talan på ett möte eller via Internetkommunikation. Till och med folk med diagnosen autism och lindrig utvecklingsstörning är varmt välkomna bara de inte behöver någon NT som kommunicerar med oss andra åt sig.

Allt det här elitsnacket är ett tragiskt missförstånd. De enda som skall exkluderas är NT som bara engagerar sig för att ensidigt hjälpa oss.
Ordförande i Organiserade Aspergare
Johannes Sandquist
Admin

Re: 59 användare men nästan inga inlägg?

Inläggav Rosamunda » 09 12 21, 19:06

Tänke bara säga hej :D nu är jag här :)
Organisationen växer visst så det knakar idag! :) Kul och jag tror så starkt att det behövs.
Själv känner jag att jag vet intuitivt (samt läser om det) vad diagnoserna betyder, men när jag frågar folk om de vet vad asperger är , så vet de inte och jag har svårt att hitta ord för att förklara det jag själv VET. :)

Jag bor hemma med boendestöd / är sjukskriven ,men kan mer än väl föra min egen talan haha jag pratade bokstavligt talat nästan omkull den stackars kuratorn i dag , men hon skrattade och var glad iaf, fast jag inledde med en lång O/T rant (irl) om mina syskon och julen! hahaha Och det var inte alls det som samtalet skulle handla om.
Rosamunda

Inläggav ivansdotter » 10 01 04, 8:26

Jag är en ny medlem och är lärare bland barn 6-12 år.
I min klass har vi ett barn som mest troligt har Aspergs syndrom.
Jag har frivilligt tagit på mig att på bästa möjliga sätt ta hand om denna pojke
men känner att jag nog behöver mycket information ang, diagnosen och sjukdomen.
Därför tyckte jag att det här var en bra början.

Hoppas på många inlägg och intressanta diskutioner.
ivansdotter

Inläggav Inaktiv forummedlem » 10 01 22, 5:15

OA-forumet skrev:Flest användare online samtidigt: 7, 08 08 14, 17:41
nooby skrev:[...] Jag vill hitta ett forum där massor är aktiva. [...]

Man skulle kunna säga att OA-forumet just nu inte är ett forum där massor är aktiva. Men det kan givetvis komma att ändras.
Censur.
Användarvisningsbild
Inaktiv forummedlem

Inläggav Alien » 10 01 25, 1:53

Vi får bättra oss!
Användarvisningsbild
Alien

Inläggav Inaktiv forummedlem » 10 01 25, 1:57

Vi är på bättringsvägen.
Censur.
Användarvisningsbild
Inaktiv forummedlem

Inläggav exec » 10 05 15, 14:50

Det är dåligt drag här tycker jag. Vore det inte roligare om OA-forumet existerade som ett subforum till förträffliga aspieforum.se?

OA-forum skulle få fler besökare och likaså Aspieforum. Här skrivs det så lågfrekvent att man glömmer att ens se efter.
it's so easy to laugh, so easy to hate. it takes guts to be gentle and kind.

=> www.aspieforum.se
Användarvisningsbild
exec

Inläggav Inger » 10 05 16, 20:21

Välkommen Rosamunda och ivarsdotter!

Det här forumet handlar f n mest om OAs arbete som organisation, tror inte ni kommer finna massor av diskussioner om AS i allmänhet här, då rekommenderas i första hand http://www.aspergerforum.se som har väldigt många medlemmer och hög aktivitet. Men har ni frågor eller synpunkter så är ni förstås välkomna att skriva dem här också, säkert finns några som kan svara även om antalet aktiva medlemmar än så länge är lågt.
Senast redigerad av Inger 10 05 16, 20:25, redigerad totalt 1 gång.
Funktionär i valberedningen
Inger

Inläggav Inger » 10 05 16, 20:24

exec skrev:Det är dåligt drag här tycker jag. Vore det inte roligare om OA-forumet existerade som ett subforum till förträffliga aspieforum.se?

Nej. Det KAN inte vara ett underforum till något annat forum eftersom det är knutet till OA och ska vara fristående från andra forum och organisationer.

Dessutom domineras Aspieforum trots namnet mest av narcissister, rasister och bannade bråkstakar och är knappast representativt för 'normala' aspergare.
Inger

Inläggav rdos » 10 05 16, 21:25

Aspieforum är just nu det mest lämpliga forumet för riktiga aspies. Det finns nu en hel del djupa trådar där som inte skulle kunna existera på AF.
rdos

Inläggav Inger » 10 05 16, 22:40

Och för att kvalificera sig som 'riktig' aspie enligt era kriterier så behöver man tydligen ha en stor dos narcissism också, däremot ingen diagnos. Vi som har diagnos är ju bara låtsas-aspergare enligt er? :roll:
Inger

Nästa

Återvänd till Annat